Maestro-scans index   Overigen index

Eddy Zoy

Schreeuwlelijk
met een gevoelige snaar

"Ik vind het niet per definitie slecht om over de schreef te gaan"

 

Hij bluft, kliert, liegt en grapt zich een weg door televisieland. Geen wonder dat BNN- presentator Eddy Zoy (33) bekend staat als een opstandige herrieschopper. Maar naast 'Eddy de uitbundige' bestaat er ook een 'Eddy de introverte', een kant die vooral in zijn muziek is te horen.
De twee gezichten van Eddy Zoy.

Persoonlijk

profiel

Naam: Eddy Zoy, geboren als Eddy Morsink.

Geboren: 25 maart 1967 in Almelo.

Burgerlijke staat: ongetrouwd

Opleiding: VWO, Hogeschool voor de Kunsten in Kampen

Televisie: Hij rolde toevallig bij TV Oost binnen. Tijdens de zomerstop stuurde hij een bandje naar BNN, dat toen nog in de opbouwfase zat. Eddy werd direct aangenomen.

Over het oosten: "De mensen in het oosten zijn net zo werelds als in de Randstad. De mentaliteit verschilt wel: de meeste oosterlingen zijn met minder tevreden. Ze vinden geluk in kleine dingen."

Over liegen: "Vroeger loog ik me al bij platen-maatschappijen naar binnen. Toen ik van het idee van 'De liegende Hollander' hoorde, wist ik ook dat ik het kon. Je wordt er bovendien steeds handiger in. Op een gegeven moment weet je wat je wel en niet moet zeggen, wanneer je wel met de vuist op tafel moet meppen en wanneer niet. Ik gebruik deze ervaring priv trouwens nooit."

Gij zult niet liegen, predikt een van de tien geboden. Aan Eddy Zoy is deze Bijbelse wet totaal voorbijgegaan. De presentator van BNN maakte er zijn beroep van om het gebod te overtreden waar hij maar kan. In zijn programma 'De liegende Hollander' leidde hij met verzonnen prijzen beroemde mensen om de tuin om hen voor de camera te krijgen. Zo gaf hij Mohammed Al Fayed (eigenaar van warenhuis Harrods en een van de rijkste mensen van Engeland) een 'Golden Shopping Award’ - een oude boodschappentas in een lijstje - en kreeg de beroemde Amerikaanse talkshowpresentator Jay Leno uit zijn handen de 'Peter Jan Rens Talkshow Award'. Maar ook niet-sterren als hotelbedienden en badmeesters werden door Eddy voor gek gezet. Dat laatste viel niet zo goed bij enkele televisiecritici, die hem plaatsten in het rijtje 'televisieschoften' als Willibrord Frequin, Menno Buch, Robbie Muntz ('Waskracht') en Theo van Gogh. "Dat krijg je als je iets maakt dat anders is dan wat mensen gewend zijn. Maar dat journalisten me met hen vergelijken, vind ik lachwekkend. Dan denk ik: heb je het programma wel genoeg bekeken? Ik vind het vreemd als je mij met Willibrord Frequin vergelijkt. Als Katja Schuurman met de auto in de vangrail ligt, staat hij erbij. Zo ga ik niet met mensen om. Natuurlijk ben ik wel eens over de grens gegaan. In de euforie van het moment doe je wel eens rare dingen om de boel op gang te houden. Vooral bij onbekende mensen heb ik dingen geflikt, waar mijn eigen tenen krom van gingen staan. Daarvan krijg ik een rotgevoel en dan stel ik de zaken bij. Het is meer dan eens voorgekomen dat ik tot diep in de nacht met de regisseur belde om gebeurtenissen uit te praten. Als ik dat niet doe, kan ik niet slapen. Maar ik vind het niet per definitie slecht om over de schreef te gaan. Ik hou van uitersten en die bereik je niet als je het veilige middenpad beloopt. Het automatische gevolg is dat kijkers in twee kampen worden verdeeld. Voor sommige mensen ben ik een soort van god en anderen vinden me afschuwelijk."

Wildvreemde vrouwen

'De liegende Hollander' zette Eddy Zoy prominent op de internationale televisiekaart, maar hij heeft in Hilversum veel meer gedaan. Mede door de ziekte van Bart de Graaff werd Eddy een van de belangrijkste gezichten van BNN. Hij maakte een hele rits programma's, zoals ‘W.K.E.O.B.N.S.V.W.M.', 'De concurrentie', 'EROS met Eddy & Zoy'. De afgelopen weken was hij vanuit Australi te zien in 'BNN at Work' en maandag presenteert hij 'BNN beach-pop'. In zijn televisiewerk is tot nu toe een dikke rode draad zichtbaar: loltrappen. "Ik wil met mijn programma's niets anders uitdragen dan lol. Ik actr meer dan dat ik presenteer. Voor mij is televisie maken te vergelijken met uitgaan. Het gaat om spanning en jezelf oppompen. Als ik uitga, zoek ik ook grenzen op. Dan stap ik de dansvloer op om met een vreemde vrouw te ouwehoeren en te dansen. Gewoon om te kijken hoever ik kan gaan. En ik kan op een of andere manier meer maken dan anderen. Ik kan wl een wildvreemde vrouw vastpakken en er maf mee doen zonder een klap op mijn smoel te krijgen. Wat de kick daarvan is? Het is een bepaald soort lol, een adrenalinestoot. Het is, denk ik, te vergelijken met iemand die drugs spuit. Vraag aan zo iemand wat de kick daarvan is en ik denk dat hij het niet kan uitleggen. Maar toch gaat hij ermee door. Niet dat ik lol maak met drank of drugs. Ik drink niet en dronken mensen vind ik hoogst irritant. Ik heb altijd al een hekel gehad aan mensen die zich eerst volgooien en dan ineens veel durven. Dat vind ik Iaf. Maar ja... sommige mensen hebben een hoop drank nodig om op mijn niveau te komen."

Gevoelige kant

"Televisie levert een
directe kick op,
terwijl muziek ontstaat
vanuit rust en ontlading"

"Dankzij BNN ben ik een bekende Nederlander geworden. Het nadeel is dat televisie erg eendimensionaal is: mensen hebben al gauw het idee dat ik alleen maar een brutale gast ben die niets anders doet dan klieren en aanrommelen. Natuurlijk, ik vind klieren ontzettend leuk. Maar ik heb ook een andere kant. Op televisie is die tot nu toe maar zelden naar voren gekomen. Ik heb in India een redelijk serieuze reportage gemaakt over de filmindustrie en ook 'BNN at work' had meer diepgang dan sommige van mijn andere programma's. Dat beviel goed en ik sluit niet uit dat het een keer wat minder geinig wordt. Maar ik maak veel te kort televisie om nu al een route uit te stippelen." Waar Eddy's energieke kant voorlopig dus de televisie als uitlaatklep heeft, komt zijn introverte, gevoelige kant vooral in zijn muziek naar voren. "Televisie levert een grote, directe kick op, terwijl muziek juist altijd ontstaat vanuit rust en ontlading. Bij muziek kan ik veel meer van mezelf uiten. Het is denk ik een beetje te vergelijken met Paul de Leeuw: die trapt ook een hoop gein, maar komt af en toe ook uit de hoek met heel gevoelige liedjes. Dat schizofrene herken ik in mezelf. Op het ene moment ben ik druk en uitbundig en een paar uur later erg introvert. De ene dag vind ik iets vervelend en de andere dag vind ik het fantastisch."

Overal gitaren

Het andere gezicht van Eddy Zoy wordt goed zichtbaar in oktober. Dan komt zijn solo-cd 'Succes jongen' uit, die hij zelf omschrijft als 'lekkere, Nederlandstalige gitaarpop'. De eerste single van het album 'Bijna' ligt nu al in de winkels. Eddy schreef al het materiaal voor 'Succes jongen' zelf en speelde ook zelf een groot gedeelte van de muziek. Het is allerminst zijn eerste stapje in de muziekwereld. Eddy werkte als professioneel tekstschrijver en componist. Hij maakte nummers voor 'Kinderen voor kinderen' en schreef mee aan de twee hits van de jongensgroep Romeo: 'Coming home' en 'Secret love'. "Ik ben jarenlang professioneel muzikant geweest, maar tegenwoordig is televisie mijn hoofdwerk. Muziek is voor mij ontspanning en vooral ontlading. In eerste instantie zal ik altijd roepen dat ik muzikant ben. Muziek maak ik al zo veel langer en het gaat veel meer over wie ik ben. Ik zou televisie ook voor de muziek kunnen laten vallen, niet andersom. Televisie is leuk, muziek is een levensbehoefte. Als ik na een paar weken uit het buitenland thuiskom, is het eerste wat ik doe mijn gitaar pakken. Ik schrijf altijd. Bij mij thuis staan in elke kamer gitaren en ik heb ook overal opnameapparatuur. Als me iets te binnen schiet, neem ik het meteen op."

Maf en confronterend

"Sinds ik bij BNN werk, schrijf ik liedjes puur voor mezelf, totaal niet vanuit het oogpunt om het uit te brengen. Het album 'Succes jongen' is ook helemaal niet gepland, maar meer een samenloop van omstandigheden. Het zal waarschijnlijk commercieel wel beter aanslaan dan mijn vorige cd. Ja, vanwege mijn bekende kop. Maar die bekendheid heeft ook nadelen. Veel mensen denken, omdat ik op televisie ben, meteen dat het troep is. Dat ik net als veel soapacteurs mijn bekendheid te gelde wil maken door een plaatje op te nemen. En dat terwijl het bij mij juist andersom is gegaan. De cd sluit ook helemaal niet aan bij mijn televisie-imago. Sommige nummers zijn ontzettend persoonlijk, voor mijn eigen gevoel soms t. Die kant van mij kan maf en confronterend zijn voor mensen, die me alleen van BNN kennen. Maar dat vind ik prima. Ik vind het kwalijk dat een platenmaatschappij gaat bedenken wat voor een product bij een imago gemaakt kan worden, zoals bij de meeste soapies gebeurt. Die hebben een bepaald uiterlijk en dat wordt alleen maar onderstreept in plaats van doorgestreept. Dan laat je nooit wat van jezelf zien."
En wat volgt er als de cd in de winkels ligt? Kunnen we een Eddy Zoy promotietoer door het land verwachten?
"Ik wil alleen maar optreden als het nut heeft. Ik ga niet met een bandje in een discotheek staan voor ongenteresseerde pubers die alleen op mijn naam afkomen. Maar ben ik nog helemaal niet met optreden bezig. Ik ben begonnen zonder verwachtingen. Natuurlijk hoop ik op erkenning en succes, anders kun je je muziek beter op zolder houden. Ik hoop dat ik een ontzettende hit heb geschreven. Dat is een kick, die ik wel als componist maar nog niet als artiest heb meegemaakt. Maar het belangrijkste is dat de cd is geworden zoals ik wil; dan kan je bijna niet meer van een teleurstelling spreken. Ik zal dan ook geen nacht slecht slapen als de plaat niet goed verkoopt."

‘BNN at work', zondag 21.00 uur;
'BNN Beachpop', maandag 19.00 uur, TV 2

Door Jaap Backx
Foto: C. Barton van Flymen

Bron: Televizier 35-2000

Scan & bewerking: Maestro